گل برای دانشمندان هم زیباست

برنده جایزه نوبل فیزیک Richard Feynman، از سازندگان اولین بمب اتمی، به خاطر تسلطش در فیزیک نظری و داشتن یک ذهن نابغه، از اولین شخصیت های مشهور شده توسط رسانه های عمومی بود. شهرت عمومی او به خاطر ارائه برداشت های ظریف علمی در باره پدیده های روزمره بود، در این ویدئو که به اشکال مختلف بازپخش شده است با سادگی و ظرافت تمام با این ادعا که دانشمندان  قادر به درک زیبایی گل نیستند روبرو می گردد.

Richard Feynman، کاشف تئوری quantum electrodynamics انسان نابغه ایی بود که یک لحظه دست از کنجکاوی و کشف پدیده های پیرامون نکشید. بعد از مرگ همسرش در اواسط قرن بیستم و بعد از انفجار بمب اتم که در اصل قرار بود برای کنترل و ترساندن آلمانی ها به کار گرفته شود دست از فعالیت های علمی برای مدتی کوتاه کشید و تبدبل به یک زن باز قهار شد. او برای چند سال همه هوش و نبوغش را صرف ایجاد رابطه با دانشجویان مونث دانشکده های فنی کرد. البته کنجکاوی بعدی علمی که منجر به کشف قانون  Feynman diagrams گشت او را به مسیر علمی و اکتشافات بیشتر برگرداند.

این اواخر با بازسازی سخنرانی ها، مصاحبه ها و فیلم های مستندی که از او تهیه شده است توانست به سرعت در دنیای یوتیوب، در قلب مردم جهان، جای خود را دوباه باز کند. این مستند زیبا شخصیتِ دوست داشتنی و نابغه او را به خوبی تصویر کرده است.

Scientist Richard Feynman 2

 

 

More from مهرانگیز پاشا
آمار مهاجرین به امریکا در ۵۰ سال گذشته
جدول یک – ۴۰  میلیون مهاجر امریکایی، متولد بیرون از کشور هستند...
Read More