نقش شرم در زندگی افراد تنها

ادعای اینکه تنهایی می تواند باعث افزایش تشویش شود زیاد دور از واقعیت نیست. پذیرش این مسئله که تنهایی و طولانی مدت شدن آن، باعث افسردگی خواهد شد نیز منطقی است. اما چطور شرم در بین این احساسات منفی، برای خودش جا باز می کند؟

Loneliness-at-Work-Blog_edited-1

فرض کنید می خواهید از همدمی با دیگران لذت ببرید ولی به جای آن پی می برید که در پیرامون شما کسی نیست که با آنها تماس بگیرید. یا تجسم کنید که ماجرای جالبی برای شما اتفاق افتاده است و دوست دارید آن را با دوستان تان در میان بگذارید ولی دوستان شما اهمیتی به شما نمی دهند. در اینگونه شرائط، حس شرمساری به خاطر تنها بودن در شما ایجاد خواهد شد.

بی اعتنایی دیگران، حقارت و دلخور شدن، معمولاً به شرمگین شدن نباید ختم شود ولی در اغلب موارد، احساس شرم بوجود می آید چون حس خودتخریبی به خاطر تک افتادگی و منزوی بودن در ذهن افراد ایجاد می شود.

این درک عمومی هم وجود دارد که آدم های تنها، خواستنی نیستند و به گونه ایی نادرست، باعث افزایش شرمساری و نتیجتاً تشویش می گردد. انباشت احساسات منفی، در نهایت، افسردگی را وارد زندگی افراد خواهد کرد.

قدم بعدی در این مسیرِ مخرب، پناه بردن به افرادی است که زمانی با آنها دوست بودیم ولی رابطه عاطفی فوق به دلایل مختلف به هم خورده بود. نتیجه منطقی، سرخوردگی مجدد از دوست سابق است و تکرار تجربه تلخِ جواب رد شنیدن که گریبان افراد را می گیرد.

بعضی ها در شرایط سخت روحی به جایگزین کردن الکل، مواد مخدر و عادت های ناهنجار دیگر پناه می برند. استفاده از مواد مخدر به افراد نگران و شرمگین و البته تنها، نوید می دهد که می توانند پتوی گرمی از آرامش و تسکین به دور خود بکشند. مواد متاثر کنندهِ روح و روان، به افراد تنها و افسرده اجازه می دهند تا از بحران درونی خود بگریزند.

احساس بد نسبت به آدمها داشتن، یکی دیگر از جواب های افراد شرمزده برای رسیدن به آرامش است. به این تعبیر که، مشکل و ناهنجاری را به گردن دیگران می اندازند و فکر می کنند با پرهیز از جمع، راحت تر خواهند بود. به این ترتیب، با گوشه گیری و پنهان کردن احساسات و عواطف شخصی، مجددا به تنهایی بیشتر، تشویش و افسردگی منجر خواهد شد.

 

Loneliness, Shame, and Anguish Mary C. Lamia, Ph.D.
http://www.psychologytoday.com/blog/intense-emotions-and-strong-feelings/201304/loneliness-shame-and-anguish

http://www.marylamia.com

Catherall, D. (2012). Emotional Safety: Viewing Couples through the Lens of Affect. New York: Routledge.

Kaufman, G. (2004). The Psychology of Shame: Theory and Treatment of Shame-Based Syndromes. New York: Springer.

Nathanson, D. (1992). Shame and Pride: Affect, Sex, and the Birth of the Self. New York: Norton.

Tomkins, S.S. (1963). Affect, Imagery Consciousness, 2: The Negative Affects. New York:

image source
http://workmatters.org/4-workplace-scriptures-for-facing-loneliness-at-work/

More from ترجمه ونداد زمانی
تحقیقی در باره ازدواج های با دوام تر
Scott Stanley استاد روانشناسی دانشگاه دنور امریکا، تحقیق جدیدی در باره روابط...
Read More