آسیا و پولدار شدن از هر راه ممکن

maxresdefault

محسن حمید، نویسنده پاکستانی الاصلِ امریکایی- انگلیسی، بخشی از تحصیلات عالیه اش را در امریکا گذراند. رمان « آسیا و پولدار دار شدن از هر راه ممکن» سومین اثر اوست.  در این رمان، زندگی مرد مسنی را از فقر دوران کودکی تا تبدیل شدنش به یک ثروتمند نوکیسه را دنبال می کند.

 در این نوشته نیمه داستانی، یک راوی زبر و زرنگ با زبان ریشخند، متلک و کنایه، مشغول توضیح انواع کلک های است که در جهان سوم برای  تجمع ثروت از هر راه ممکن انجام می شود.

تصاویری که او از شهری خیالی که البته بسیار شبیه لاهور یا هر شهر بزرگ آسیایی ارائه می دهد پر است از انسان هایی که به دلیل فقر، امیال سرکوب شده و عقده ها، تن به هر کاری می دهند تا خود را از چرخه فقر نجات دهند..

هیچکس نمی خواهد در آلونک ها، در روستاهای بدون آب و بهداشت و مملو از فقر زندگی کند ولی قصه محسن حمید، نشان می دهد همه آدم های بلازده و فقیر برای فرار از بدبختی تن به هر کاری می دهند.

قصه محسن حمید باتلاقی از فساد، رشوه و زدو بند، قاچاق، کلاهبرداری و سوء استفاده از قدرت سیاسی و مذهبی را به تصویر می کشد. . برای فرار و بیرون رفتن از باتلاق، آدمها همدیگر را با بی رحمی تمام در آن دفن می کنند.

قهرمان اصلی قصه٬ از نوجوانی به همراه پدرش به اجتماع بزرگتر کوچ می کند و شروع کارش با دستفروشی و کار بخور و نمیر است.  اولین شغل خلافش، فروش وسائلی است که تاریخ مصرف شان گذشته است. بعد از آن به آرامی راهش به سمت فروش بطری های آب می افتد. بطری هایی نیمه مصرف شده و خالی که از خیابانها و رستورانها  جمع آوری می کند و با پر کردن مجدد آن با آب لوله کشی، به مردم می فروشد.

روایت محسن حمید از دنیای  تنیده شده با فقر، دنیایی که  زمزمه اصلی آن خروج هر چه سریعتر به هر شکل ممکن است. نوکیسه های ثروتمند بر تعداد و طمع شان افزوده می شود. دنیایی که همه انسان های جهان سوم از آسیا تا افریقا با آن آشنا هستند.

محسن حمید، آب پاکی را بر هیچ اجتماعی نمی ریزد و کل سیستم اقتصادی بازار آزاد را مسبب این چرخه نکبت می داند.  سرنوشتی که او ترسیم می کند درهمه اجتماعات بشری در هر نقطه زمین به اشکال مختلف دیده می شود.

Mohsin Hamid, “How to Get Filthy Rich in Rising Asia

http://www.nytimes.com/2013/02/22/books/how-to-get-filthy-rich-in-rising-asia-by-mohsin-hamid.html?_r=0&adxnnl=1&pagewanted=all&adxnnlx=1361811636-ADo6SnLqIZ44kCkPjqcYRg

مصاحبه نیویورکر با محسن حمید

http://www.newyorker.com/online/blogs/books/2012/09/this-week-in-fiction-mohsin-hamid.html#ixzz2LvtzZpLv

http://tribune.com.pk/story/511558/how-to-get-filthy-rich-in-rising-asia-is-about-you/

دو کتاب دیگر نویسنده

* “Moth Smoke,” – “The Reluctant Fundamentalist”

Image source
http://www.livemint.com/Leisure/vI7pp0nf4ZqpCDAtggAJtI/Book-Review–How-to-Get-Filthy-Rich-in-Rising-Asia.html

More from سعید داورپناه
فراموش نکنیم که شکننده هستیم
همه ما در پیرامون خود مردان و زنان نیرومند، بلندپرواز و سخت...
Read More