میوه ممنوعه لذت بخش تر است

یک تحقیق جدید این ادعا را به بوته آزمایش گذاشته است که «احساس شرم و گناه در حین انجام یک عمل، منجر به لذت بیشتر می شود»

بسیاری از ما که به طور طبیعی مراقب غذا خوردن خود هستیم در طول مراسم و یا جشن ها، با وجود آنکه در وهله اول در برابر خوردن غذاها و شیرینی های خوشمزه مقاومت می کنیم ولی طولی نمی کشد که به زیاده روی در مصرف اضافی و ناسالم تن می دهیم.

 گزارش تحقیقاتی فوق اذعان می کند با وجود اینکه این کشمکش درونی به وضوح وجود دارد ولی در واقعیت « استقامت در برابر نخوردن به خودی خود، پاداش مضاعفی ایجاد می کند».

جالب تر اینکه «آنها که احساس گناه می کنند به نسبت افرادی که تردید کمتری دارند، از ارتکاب عمل ممنوع، لذت بیشتری می برند». گزارش تحقیقاتی فوق که به سرپرستی دکتر Kelly Goldsmith  در دانشکده « مدرسه مدیریت» صورت گرفته است خاطر نشان می کند که« مردم از این اتفاق ذاتی و خودجوش بی خبر هستند».

تیم تحقیقاتی دانشگاه «Northwestern University » برای دستیابی به نتیجه گیری فوق، 6  آزمایش تدارک می بیند. در یکی از آزمون ها، 160 دانشجو را به سه گروه دستچین کردند. به گروه اول گفته شد که به 5 ماجرا بیندیشند که به خاطر آن احساس گناه کرده اند. از گروه دوم درخواست شد تا 5 موردی را به یاد بیاورند که احساس انزجار به آنها دست داده است.به گروه سوم گفته شد که در باره 5 ماجرای معمولی که در طول روز اتفاق افتاده است فکر کنند.

در مرحله بعدی به همه آزمون شوندگان کیک شکلاتی خوشمزه ای داده شد و از آنها خواستند بعد از خوردن کیک، لذت ناشی از خوردن کیک را (از نمره 1 تا 9) ارزش گذاری کنند. آزمایش فوق ثابت کرد که گروهی که درگیر افکار گناه آلود شده بودند لذت بیشتری از خوردن کیک ابراز کردند.

آزمایش بعدی نشان داد که این ماجرا فقط به لذت از غذا ختم نمی شود. در تجربه دوم، 64 زن که ذهن همگی شان، به شیوه قبلی، درگیر احساسات گناه آلود شده بود نشان دادند که از دیدن پرونده شخصی مردان جذاب در یک موسسه دوستیابی اینترنتی، لذت بیش از معمول برده اند.

از دید محققین، این گزارش می تواند براید تبلیغات موسسات بهداشتی و بهزیستی کاربرد عملی داشته باشد. به عنوان مثال به تبلیغات مربوط به مصرف دخانیان اشاره می کنند و مطرح می کنند که اخطار منفی و احساس گناه و شرمساری برای کشیدن سیگار در عمل، نه تنها  مصرف سیگار را پایین نمی آورد بلکه با ایجاد لذت اضافی برای کشیدن سیگار ممنوع، میل به مصرف را دامن می زنند.

به نظر می رسد خوردن میوه ممنوعه، واقعاً لذت بیشتری دارد.


Tom Jacobs Guilt Makes the Pie Taste Sweeter

http://www.psmag.com/health/guilt-makes-the-pie-taste-sweeter-49624/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+miller-mccune%2Fmain_feed+%28Pacific+Standard+-+Main+Feed%29

Tom Jacobs is a veteran journalist with more than 20 years experience at daily newspapers. He has served as a staff writer for The Los Angeles Daily News and the Santa Barbara News-Press. His work has also appeared in The Los Angeles Times, Chicago Tribune and Ventura County Star.

FreeDigitalPhotos.net

More from ترجمه ونداد زمانی
عشق ترمیم کنندهِ ناهنجاری های دوران کودکی
در بخش اول این مقاله، تحقیق 76 ساله دانشکده پزشکی هاروارد را...
Read More