از تاثیرات پورنوگرافی

سانسور قسمت‌های «صحنه دار» فیلم‌های خارجی توسط والدین، نخستین کنجکاویهای من در مورد تصاویر جنسی را رقم زد. یازده یا دوازده سالم بود که اولین بار با تصاویر و فیلم های لخت رو به رو شدم. در آن سن با کلمهٔ پورن و مفهوم آن آشنایی نداشتم و مثل خیلی از همسن‌ و سال ها به هر آنچه که بود «عکس سکسی» و «فیلم سکسی» می‌گفتم.

بچه های کلاس های بالاتر در مدرسه راهنمایی بر کنجکاوی و علاقه بیشتر من افزودند بویژه وقتی که با افتخار و غرور زیاد، دانستنی های خود را ابراز می کردند.

صنعت سرگرمی های سکسی (پورن) همراه با پیشرفت دنیای تکنولوژی و ارتباطات، تغییرات زیادی به خود دیده است. مجلات با موضوعات و تصاویر سکسی« پورن» که در حوالی دههٔ هفتاد میلادی تنها راه دسترسی آسان به تصاوبر لخت بودند، در دهه نود میلادی قرن بیستم، تبدیل به فیلم‌های پورن شدند.

در دو دههٔ گذشته نیز تحول عظیمی در صنعت پورن از طریق اینترنت به وجود آمد و دسترسی به آن آسان تر شد. سهولتِ دسترسی به تولید سرگرمی های سکسی و تنوع گسترده آن می تواند عوارضی منفی زیادی ایجاد کند.

صنعت پورن در کنار دیگر رسانه‌ها، همواره تصاویری غلط از زیبایی، زن، سکس و حتی مردان ارائه می‌دهند. در چند سال گذشته، بسیاری از زنان جوان، از ظاهر خود در مقایسه با آن چیزی که در رسانه‌ها و محصولات پورنوگرافیک می‌بینند راضی نیستند.

یکی از دلایل رشد چشمگیر جراحی‌های زیبایی در خانم‌های جوان نیز همین عدم رضایت از ظاهر خود است. توقعاتی که زیبایی های تبلیغ شده در رسانه ها برای دختران تهیه کرده اند به قدری موثر است که گاهی باعث اختلال در رژیم غذایی دختران می شود. .

پسر‌ها در دوران نوجوانی خود تصاویر زن‌هایی را دیده‌اند که بدنشان با فوتوشاپ و یا جراحی های زیبایی، تغییر کرده بود.  پسران و مردهای آینده انتظار خواهند داشت که معشوقه های شان نه تنها قیافه و اداهای شبیه به زنان بازیگر فیلم سکسی را دارا باشند بلکه به این برداشت می رسند که دختران باید همواره تشنهٔ سکس و ایجاد رابطهٔ جنسی باشند؟ این طرز فکر نه تنها باعث به وجود آمدن سطح توقعی غیر واقعی در پسران می شود، بلکه اعتماد به نفس دختران را نیز جریحه دار می کند. زیرا همواره در تلاش خواهند بود تا در حد و اندازه  انتظارات زوج خود قرار بگیرند، ولی نتوانند به آن دست پیدا کنند.

من بخش بزرگی از شعور و دانش جنسی ام را از طریقِ دیدن عکس و فیلم‌های پورن کسب کرده ام و تا مدتها به این باور غلط تکیه کردم که زنانی که می شناختم نمی بایست جذابیت و زیبایی کمتری از ستارگان فیلم های پورن داشته باشند. بر طبق همان معیار، من هم می بایست بدنی خوش ترکیب و بی نقص، به همراه عطش سیری ناپذیر برای سکس داشته باشم. این احساسات نه تنها تصویری غیر واقعی از مفهوم زیبایی و جذابیت در من به وجود آورد بلکه شک و تردید‌های زیادی در مورد توانایی‌ها جنسی‌ام به عنوان یک مرد فراهم کرد.

اولین باری که با جنبه‌های منفی پورن آشنا شدم، زمانی بود که در جایی خواندم «از دوست دختر خود انتظار نداشته باشید کارهایی که بازیگران زن در فیلم‌های پورن می‌کنند، در رختخواب برای شما انجام دهد» آنجا بود که به این فکر فرو رفتم آیا پورن واقعیت دارد؟ آیا تمام روابط جنسی باید همچون سناریوهای فیلم‌های پورن پیش برود؟

باید متوجه این امر بود که زنان زیبا با سینه‌های بزرگ و باسن‌ها ی برآمده،‌ زادهٔ رسانه‌هایی هستند که تصویری نادرست از زیبایی ارائه می‌دهند. نباید فراموش کرد پورن نوار آموزش جنسی نیست، بلکه بخشی از یک تجارت و کسب و کار پر درآمد است.

اگر ما پورن نگاه می‌کنیم و از آن لذت می‌بریم بهتر است هوشیار باشیم از اینکه خطی پر رنگ میان واقعیت و آنچه که صنعت پورن خلق می‌کند وجود دارد.

 

http://www.psychologytoday.com/blog/face-it/201209/internet-porn-and-body-image

Porn: Why Does My Man Watch? Is He a Sex Addict? by Michael Castleman http://www.psychologytoday.com/blog/all-about-sex/201112/porn-why-does-my-man-watch-is-he-sex-addict

 http://www.freedigitalphotos.net/

FreeDigitalPhotos.net

More from بهزاد فرضی پور
تیرگان، بزرگترین جشنواره فرهنگی ایرانیان خارج از کشور
غربی ها برای معرفی فعالیت های فرهنگی، هنری و علمی، از سه...
Read More