کمدین های جوانِ تورونتو

مراحل اولیه تهیه یک فیلم مستند را طی می‌کنم. موضوعش در باره چند کمدین جوان ساکن تورونتو است که در کافه‌ها و مشروب فروشی‌های کوچک شهر برنامه دارند. آدم‌های خاصی هستند شاید بشود گفت نمونه‌های نسل جدید غربی… اصلا حوصله کار ۹- ۵ را ندارند. اکثرشان تحصیلات دانشگاهی دارند و راحت طلب، خودخواه و بی‌خیال هستند. کلماتی چون ازدواج و تعهد و بچه داشتن آن‌ها را می‌خنداند. جوک‌‌هایشان ولی شاید ناخواسته از دغدغه‌های روزمره جامعه می‌گوید.

بدون اینکه بدانند در حال تبیین و ترویج اخلاقیات جدید هستند. یکی از دخترهای قهرمان این مستند در جوک خود می‌گوید: به دوست پسرم تلفن زدم و گفتم بیا پارک سیگاری بکشیم و از هم جدا شویم. دوستش در جواب بعد از کمی مِن و مِن می‌گوید باشه… به همین سادگی و تلخی و واقعی.

این نسل که سایه پرقدرت پدرو مادر‌های «Baby Boomer» را بر گرده خویش حس می‌کنند به دستاوردهای انها و تلاششان برای موفقیت دهن کجی می‌کنند (البته همگی شان از موقعیت خوب اقتصادی والدین بهره‌مند می‌گردند). آرزوهای بزرگ ندارند. یا در زیرزمین خانه والدین خود زندگی می کنند یا در محله های جوان پسند مرکز شهر، اتاق های کوچک و شریک با دیگران اجاره کرده اند.

وقتی برای اولین بار در یکی از این کافه های شبانه در یک اتاقک کوچک و ساده اجرای شان را دیدم این احساس در من ایجاد شد که انها یک عالم حرف برای گفتن دارند بدون آنکه ادعایی داشته باشند. آنها غمگین هستند بدون آنکه نشان دهند. آنها شاکی هستند بدون آنکه اعلام کنند. آنها آدم های متفاوتی هستند بدون آنکه ابراز کنند.

 شانس متقاعد کردن تهیه کنندگان تلویزیونی های سراسری برای تایید این پروژه شاید ۲۰ درصد باشد.  مسیر عملی این است که یک نمونه 5 دقیقه ای از مستند درست شود و با یک فیلمنامه جامع و حمایت شده توسط تحقیقات و دیدگاه های فراتر از برداشت های شخصی به آنها ارائه شود. تهیه کنندگان، کمیسونرها و تصمیم گیرنده های بخش انگلیسی کانادا خیلی محافظه کار هستند و کمتر ریسک می کنند.

فیلمسازان کِبکی ( ایالت فرانسوی نشین کانادا) تولیدات سینمای مستندشان توسط مردم کبک استقبال می شود.  طبق آمار 20 درصد کبکی ها به دیدن تولیدات استان می روند اما بخش انگلیسی نشین با همه حمایت های دولتی نتوانسته است بیشتر از 5 درصد، مخاطب کانادایی داشته باشد. دلیل ناگزیری چون همسایه غول سرگرمی ها یعنی امریکا بودن، تولید فیلم های انگلیسی زبان را تحت الشعاع قرار داده است و صد البته محافظه کار بودن ذات انگلیسیِِ تصمیم گیرندگان و تهیه کنندگان نیز سهم بسزایی در این زمینه دارد.

فرخنده‌ترین بخش در تهیه مقدمات تولید این است که با یک تیم خوب و حرفه ایی ایرانی تورونتو مشغول کار هستم.

[imagebrowser id=45]

تصاویر: روزبه میهن خواه

 

Written By
More from سعید
رستورانی که برای۱۰ سال آینده رزرو شده است
آرزوی به حقیقت پیوسته حتی اگر توسط دیگران هم باشد فرخنده است....
Read More